Budoucnost je před námi, zejména pokud jde o způsob poskytování psychologického poradenství. Od počátku psychologie byly překážkou pro efektivní poradenství geografické překážky.
V průběhu desetiletí mnoho odborníků na duševní zdraví využívalo technologie k překonání geografické vzdálenosti, aby se dostali ke svým klientům. Patřilo k nim psaní dopisů, telefonické poradenství a online technologie, jako je e-mail.Dokonce i videokonference byly zkoumány pro skupinové poradenství již v roce 1961.
Vzhledem k tomu, že je k dispozici celá řada technologických možností a navíc celosvětová populace zoufale hledá bezpečnou alternativu ke konzultacím tváří v tvář, je vize online psychologického poradenství tady. Nyní je doba, kdy se online poradenství prosazuje, a my se do tohoto fascinujícího tématu ponoříme tím, že vám poskytneme stručný přehled, doporučení a software, který můžete využít ve své psychoterapeuticképraxi.
Co je online psychologické poradenství a psychoterapie?
Termín online poradenství pro popis terapie se používá zaměnitelně s termíny jako e-terapie, kyberterapie, telehealth a telepsychologie.
Online poradenství je metoda, která je vhodná pro všechny, kteří se chtějí naučit pracovat s lidmi:
Jedná se o poskytování terapeutických intervencí v kyberprostoru, kdy je komunikace mezi vyškoleným profesionálním psychoterapeutem a klientem (klienty) zprostředkována pomocí technologií počítačem zprostředkované komunikace a je poskytována jako samostatná služba nebo jako doplněk k jiným terapeutickým intervencím.
Může jít o e-mailovou terapii, která usnadňuje asynchronní komunikaci mezi terapeutem a klientem, nebo o služby založené na chatu, které umožňují synchronní komunikaci v reálném čase.
Technologie videokonferencí v rámci online poradenství je něco, co můžeme znát. Používali jste někdy Skype nebo Zoom k chatování s rodinnými příslušníky, přáteli nebo kolegy v práci?
Jedná se o stejné aplikace, které se používají v online poradenství a psychoterapii. Formálně lze videokonferenční poradenské nástroje definovat jako „synchronní rozhraní pro videochat v reálném čase, která umožňují současné sdílení obrazových i zvukových informací na geografickou vzdálenost“.
Funguje to online psychoterapie?
Online poradenstvíJestliže je zkušenost každého jednotlivce s online poradenstvím subjektivní, jak by bylo možné změřit, zda funguje nebo je účinné?
Jeho účinnost může záviset na typu používané léčby, jako je kognitivně-behaviorální terapie (KBT) nebo psychodynamická psychoterapie, a také na typu prostředí.
Výzkumníci Andersson a Titov (2014) hovoří o tom, že online poradenství, konkrétně poradenství založené na chatu, může být ideální pro osoby v ambulantním prostředí s úzkostnými poruchami, obavami o obraz těla nebo sociálními fobiemi, které potřebují další osobní růst a seberealizaci. Naznačují však, že nemusí být vhodné pro osoby hospitalizované s psychiatrickými poruchami.
Klíčové je, že online poradenství může být nejúčinnější pro ty klienty, kteří se chtějí zlepšit z již vyššího funkčního stavu.
Terapeutické spojenectví bylo zkoumáno, aby se prokázala účinnost online poradenství. Tento koncept se datuje již několik desetiletí a ukazuje, jak dobře klient a terapeut navazují vztah, aby mohli zahájit terapii.
Existuje obava, že terapeutické spojenectví nebude navázáno kvůli počítačovému, vzdálenému prostředí. Mohlo by být obtížné zprostředkovat klientovi vřelost a empatii kvůli jeho neznalosti technologií, ať už pomocí chytrého telefonu, nebo softwaru pro stolní počítače.
Dále při zapojení do řady intervencí od psychoanalytické práce po hypnotickou práci byly neverbální signály ztíženy, když se mladí a starší lidé zapojili do videokonferenční terapie.
Cipolletta, Frassoni a Faccio (2017) analyzovali rozhovory z terapeutických sezení v Itálii, aby zjistili, zda se při nich vytvářejí terapeutické vztahy nezbytné pro průběh psychoterapie. Zjistili, že ačkoli byla videokonference z pohledu klienta vnímána pozitivně, neobešla se bez problémů, včetně nedostatečné motivace k využívání technologie v důsledku problémů s internetovým připojením.
Od toho, co o online poradenství říká věda, až po jeho praktické využití, se podívejme na výhody a nevýhody zapojení do online poradenství.
Přístupy smíšené péče s využitím Quenza
Vzhledem k výhodám a nevýhodám online poradenství mnoho terapeutů přijalo při práci se svými klienty přístup smíšené péče, aby využili výhod osobního kontaktu a nových digitálních technologií.
Smíšená péče zahrnuje kombinaci online terapie (e-terapie) a osobní léčby.
Základem tohoto přístupu je myšlenka, že psychologická léčba může být dostupnější, pokud se alespoň část intervence poskytuje online.
Mnoho terapeutů například vede s klienty osobní poradenská sezení, ale doplňuje je aktivitami, které mohou klienti absolvovat digitálně a ve svém volném čase. Quenza je jedním z takových nástrojů, který může tento přístup smíšené péče usnadnit.
Jako příklad lze uvést, že terapeut navrhl v aplikaci Quenza cvičení k reflexi, které klient může dokončit po osobním terapeutickém sezení.
Dalším příkladem přístupu smíšené péče může být, pokud terapeut vyzve svého klienta, aby absolvoval samostatně vzdělávací moduly založené na cílech terapie, například na témata jako vědomé dýchání nebo stanovování hranic.
Pomocí aplikace Quenza pak může terapeut tyto moduly spojit do jednotné cesty, kterou klient absolvuje během několika týdnů, s automaticky naplánovanými upomínkami pro klienta a termíny, které může terapeut i klient sledovat prostřednictvím aplikace Quenza pro chytré telefony nebo počítače.
To je jen několik příkladů toho, jak můžete do své poradenské praxe začlenit přístup kombinované péče s využitím platformy, jako je Quenza.
7 osvědčených výhod online psychoterpie
1. Anonymita
Při osobní návštěvě terapeuta se klienti mohou obávat, že je při dojíždění na sezení může spatřit nějaký známý.
Anonymita, zejména pokud klienti nemusí cestovat nebo riskovat, že je někdo uvidí, může přispět k pocitu posílení klientovy pozice. Tito klienti by se jinak mohli vyhnout vyhledání psychoterapie
2. Flexibilní schůzky
Klienti se často cítí stresováni, když se snaží zúčastnit terapeutického sezení kvůli pracovním nebo rodinným povinnostem. Flexibilita je klíčová, což platí zejména pro online poradenská sezení buď ráno, nebo v průběhu večera. Přizpůsobivost online poradenství je zásadní výhodou jak pro terapeuta, tak pro klienta.
Další výhodou časové flexibility je, že terapeut má více času na přípravu na sezení. Totéž platí i pro klienta, který nyní může optimálně využít svůj čas a neztrácet ho dojížděním.
3. Překonávání vzdáleností
Zejména ve světě videokonferenčního poradenství se může klient, přestože terapie probíhá na dálku, cítit více propojen.
Proč? I při pohledu na terapeuta přes obrazovku počítače může klientovi oční kontakt a terapeutova nerozdělená pozornost připomínat osobní sezení.
4. Pomoc nízkopříjmovým skupinám
Online poradenství umožňuje psychoterapeutům ušetřit čas a cestovní náklady, což má vliv na hospodářský výsledek praxe. Více terapeutů nyní může nabízet sezení za sníženou cenu, zejména pro nízkopříjmové skupiny obyvatel. To může pomoci službám veřejného sektoru, které by za normálních okolností navštěvovaly nedostatečně obsloužené skupiny obyvatel.
Je důležité poznamenat, že mezi nedostatečně obsluhované skupiny obyvatel patří ti, kteří nemohou za terapií cestovat, například klienti v domácí péči a klienti se zdravotním postižením.
5. Úspora nákladů
Výhody úspory nákladů se týkají jak psychoterapeuta, tak klienta. Ačkoli úspora nákladů na dopravu je zřejmou výhodou, další výhodou úspory nákladů pro terapeuta jsou daňové odpočty. Pokud terapeut pracuje z domova, lze často odepsat účty za elektřinu nebo plyn.
Pokud psycholog přejde na online poradenství na plný úvazek, může se vzdát pronájmu kanceláře a snížit potřebu administrativního personálu.
6. Efektivita
Online poradenství nechtěně podporuje terapeuty k zefektivnění administrativní práce, k přechodu od offline papírování a ukládání skříní plných dokumentů k digitalizovanému úložišti.
Tradičně měl terapeut poznámky a účetní záznamy na papíře. Vzhledem k tomu, že se stále více terapeutů zapojuje do online poradenství, vedl nový software pro správu praxe k širšímu sdílení informací mezi psychiatry a psychoterapeuty (se souhlasem klienta).
7. Přenositelnost zařízení
Možnost mít sezení na různých zařízeních může být pro klienty i terapeuty velmi cenná. Vzpomeňte si na všechny technologie, které vás dnes obklopují: mobilní telefon, počítač, tablet a televizor. To všechno jsou zařízení, která lze použít při online psychoterapii.
Klient může mít přístup ke svému terapeutovi ze svého mobilního telefonu, když je doma, z obrazovky počítače, když je v kanceláři, a z televize nebo tabletu během sezení rodinné terapie. Terapeutova kancelář je v podstatě vždy na dosah.
Nevýhody online psychoterapie
U online poradenství existuje několik nevýhod, a to bez ohledu na použité médium.
1. Chybějící problémy v terapeutickém procesu
Vzhledem k tomu, že se tento proces liší v závislosti na typu terapie, mohou se vyskytnout problémy.
U KBT, kde jsou klientům často zadávány domácí úkoly, je chybějícím prvkem osobní vysvětlení, jak domácí úkoly splnit. Také terapeutický proces může být zpomalen tím, že klient domácí úkoly vůbec nedostane.
Při zapojení do poradenství zaměřeného na osobu může být obtížnější dosáhnout terapeutického vztahu online. Klíčové faktory, včetně bezpodmínečné pozitivní přijetí a kongruence, které přicházejí prostřednictvím očního kontaktu a svědectví verbálních signálů, se mohou v online poradenství ztratit, zejména při zapojení prostřednictvím e-mailu a chatu.
2. Bezpečnost dat
Problémy s bezpečností dat, zejména při odesílání a přijímání domácích úkolů klientů obsahujících citlivé informace, mohou vést k úzkosti. Terapeut i klient si nemusí být jisti, zda citlivé a důvěrné informace byly přijaty a zůstaly v bezpečí.
Někteří také zpochybňují, zda jsou sezení nebo data odeslaná na videokonferenčních platformách bezpečná.
Tyto nevýhody a kolektivní obavy lze zmírnit při osobním setkání s klientem, protože data jsou fyzicky předávána mezi terapeutem a klientem. Naštěstí existují způsoby, jak těmto nevýhodám čelit, a ty budou vysvětleny dále.
3. Vyhnutí se obtížné situaci
Při zapojení online se počítač stává fyzickou bariérou mezi klientem a terapeutem. Někteří klienti, včetně těch, kteří mají problémy s užíváním návykových látek, toho využijí, aby se vyhnuli diskusi o svém stavu nebo jeho odhalení. Mohou se snažit vyhnout nepříjemné diskusi tím, že náhle vypnou počítač nebo se neukazují.
Když je klient v jedné místnosti s terapeutem, může se cítit bezpečněji a vyhýbání se citlivému tématu nebo únik od něj může být obtížnější.
4. Řešení krizových situací
Různí psychoterapeuti mohou mít různá pravidla pro to, zda pracují s klienty v krizi online. Pokud se klient nachází v bezprostřední krizi a aktivně se sebepoškozuje, může terapeut krizi sledovat na dálku, ale může udělat jen tolik.
Pokud je terapeut s danou osobou fyzicky, může s klientem zůstat, dokud nejsou přivolány příslušné záchranné služby.
Online psychoterapie versus osobní psychoterapie
Mezi online a osobní psychoterapií existují zásadní rozdíly, ale je jedno účinnější než druhé?
Při porovnávání online a osobního poradenství byly zkoumány pojmy terapeutické spojenectví a verbální signály.
Nedávný psychologický výzkum zjistil, že neustálé požadavky klientů na integraci online sezení s osobními setkáními jsou vnímány spíše jako doplněk osobní terapie než jako její náhrada.
Day a Schneider (2002) provedli jednu z nejvýznamnějších a nejznámějších studií srovnávající videokonference s jinými médii a osobními sezeními. Zkoumali komunitu 80 klientů ve věku 30-50 let, kterým byla přidělena jedna ze tří různých psychoterapeutických platforem: osobní setkání, videokonference v reálném čase a telefon.
Po absolvování pěti terapeutických sezení se měřilo pracovní spojenectví s poradci a celková spokojenost s jejich zkušenostmi. Výsledky ukázaly, že klienti, kteří se neúčastnili terapie tváří v tvář, vykazovali vyšší skóre v indexu účasti klienta, který zahrnoval úroveň jeho aktivity, iniciativy a důvěry.
Výsledky této analýzy neurčily žádné významné rozdíly a celkově pozitivní zjištění mezi všemi třemi terapeutickými skupinami.
Jak vést online psychoterapii
Existuje více způsobů, jak se zapojit do online poradenství, ale jako vodítko zkuste následující.
1. Vytvoření bezpečného prostředí pro psychoterapii
Pro terapeuty i klienty je důležité vytvořit bezpečný prostor pro online terapii. Jako terapeut byste měli používat oddělenou místnost. Pokud vedete sezení z domova, dávejte pozor na rušivé vlivy, které mohou pocházet od členů rodiny nebo domácích zvířat.
I když je výhodou online poradenství, že je flexibilní a dostupné na různých zařízeních, je důležité co nejlépe kopírovat online to, co děláte osobně.
Pokud se chystáte zapojit do online poradenství pomocí mobilního telefonu, držte se tohoto média a technologie. Pokud dáváte přednost e-mailové terapii, držte se jí. Čím větší konzistenci poskytnete sobě i klientovi, tím produktivnější bude vaše online poradenství.
2. Správné administrativní postupy
Abyste při výměně e-mailů negovali obavy o bezpečnost dat, vyžaduje správná praxe online poradenství stanovení doby odesílání a přijímání dokumentů. Únik osobních údajů může mít katastrofální následky a bránit vztahu mezi klientem a terapeutem, proto si stanovte určitou rutinu nebo čas, kdy bude klient připraven na e-mailovou korespondenci.
Po odeslání e-mailu se s klientem spojte, abyste potvrdili, že informace byly přijaty. Je důležité, abyste klienty informovali o tom, co děláte s papírovými dokumenty, které jste od nich obdrželi, jak jsou uloženy a kde jsou uchovávány pro případ, že by o ně někdy byli požádáni prostřednictvím žádosti o ochranu osobních údajů.
V návaznosti na tento bod je nesmírně důležité ukládání údajů. Vědomí, že máte k dispozici softwarový systém pro správu praxe, který je v souladu s bezpečnostními předpisy a který slouží k ukládání dat, je zásadní. Jako opatření pro praxi platí, že když obdržíte informace od klienta nebo o klientovi, zvykněte si tyto informace ihned ukládat, místo abyste je odkládali.
3. Přerušení psychoterapie
Propracujte se přes nepříjemné fáze, které mohou nastat při používání nové technologie. Pokud se věnujete terapii založené na chatu, vězte, že klienti mohou mít očekávání ohledně toho, co představuje včasnou odpověď.
Pokud vedete terapii prostřednictvím videokonference, uvědomte si, že může být nepříjemné a frustrující, pokud spojení selže a sezení náhle skončí.
Stanovte si předem hranice a očekávání, jak v těchto případech s klienty jednat. Dejte jim vědět, kdy mohou očekávat odpověď při terapii prostřednictvím chatu a že v případě přerušení videokonference jim zavoláte, aby se znovu spojili.
4. Zpoždění
Buďte připraveni na to, že klienti budou dostávat zpětnou vazbu v různých časech, nejen během sezení jako při osobní terapii.
Při zapojení do online poradenství může klientovi pomoci, když své myšlenky sdělí terapeutovi e-mailem v průběhu celého týdne, místo aby čekal, až se mu ukáže osobně.
Tím spíše je však třeba hned na začátku stanovit s klienty hranice, kdy je vhodné přijímat e-maily a kdy na ně pravděpodobně odpovíte.
5. Procvičujte pojmenovávání emocí
Online poradenství představuje výzvu v tom, že není explicitně vidět, co se klient snaží sdělit svým tělem, zejména prostřednictvím e-mailu a chatu.
Při komunikaci s klienty v online poradenství nemusíte přesně vidět nebo číst jejich neverbální signály nebo řeč těla. To, že se klienti naučí lépe popisovat své emoce, může pomoci tento problém zmírnit.
Etické aspekty online psychoterapie
Etické aspekty používání technologií se mohou týkat jak klientů, tak terapeutů. Vzhledem k tomu, že online poradenství se opírá o technologie, je třeba vzít v úvahu následující etické aspekty.
1. Ochrana soukromí
Soukromí je pro terapeuty i klienty velkým problémem. O ochraně soukromí a důvěrnosti se často hovoří při získávání souhlasu od klienta a při používání konkrétních softwarových platforem pro svou praxi a sdílení dat externím organizacím se často cituje etika dozorových orgánů, jako je zákon obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR).
2. Informovaný souhlas s psychoterapií
Mnoho terapeutů, kteří se nemusí s klienty setkávat osobně nebo v reálném čase, žádá klienty, aby si přečetli jejich podmínky jako způsob, jak porozumět souhlasu a způsobu použití údajů při shromažďování informací.
To představuje etický problém, protože psychoterapeut není přítomen, aby odpovídal na otázky, které přicházejí ke klientovi, a jazyk těchto podmínek může být příliš technický.
Chcete-li tento problém zmírnit, ujistěte se, že úroveň čtení jazyka není příliš vysoká, mějte k dispozici informace s odrážkami nebo sdílejte obrazovky počítačů a diskutujte o bodech, když klientům tyto podmínky poskytujete prostřednictvím videokonference.
Užitečný software pro vaši online terapeutickou praxi
S ohledem na etické otázky uvádíme čtyři softwarová řešení používaná psychoterapeuty která mohou usnadnit bezpečnou správu online ordinace psychologa.
1. Quenza
Několik z problémů, o kterých jsme hovořili a které souvisejí s online poradenstvím, lze překonat pomocí nástroje Quenza, který byl od základu navržen tak, aby podporoval smíšený přístup k online poradenství.
Quenza je především v souladu s GDPR a usnadňuje bezpečnou interakci mezi vámi a vašimi klienty pomocí osobních kódů PIN a 128bitového šifrování.
Quenza také umožňuje jednoduché a intuitivní zadávání domácích úkolů. Pomocí aplikace Quenza můžete vytvářet vlastní dotazníky, cvičení a hodnocení pro domácí úkoly nebo čerpat z rostoucí knihovny předinstalovaných aktivit platformy, abyste své klienty udrželi v práci na sobě i mezi sezeními.
Do všech vytvořených aktivit můžete také začlenit multimédia, například řízené zvukové meditace nebo videopřednášky.
Veškeré aktivity, které vytvoříte pomocí aplikace Quenza, jsou obsaženy ve vlastní snadno použitelné aplikaci, ke které mají klienti přístup pomocí osobního počítače, chytrého telefonu nebo tabletu. Jako poradce si také můžete okamžitě prohlédnout výsledky všech aktivit, které vaši klienti dokončí, místo abyste čekali na jejich další sezení a obdrželi je v tištěné podobě.
A konečně, na vaše aktivity nikdy nezapomenou, protože si můžete naplánovat a zasílat notifikace s připomenutím, aby je vaši klienti kdykoli dokončili prostřednictvím aplikace Quenza.
2. Power Diary
Power Diary je další nástroj pro psychology v souladu s GDPR.
Jedná se o komplexní software pro správu praxe, který terapeutům umožňuje spravovat rezervace a navštěvovat klienty prostřednictvím zabezpečeného softwaru pro videokonference. Má také rezervační platformu, která umožňuje klientům, aby si sami domlouvali schůzky.
3. Poznámky o terapii alias TherapyNotes
Therapy Notes je podobná platforma, i když pouze není výslovně uvedený soulad s GDPR, je pravděpodobné, že ho brzy doplní.
Nabízí podobné funkce jako Power Diary, a pokud máte v ordinaci mnoho úkolů, obsahuje také seznam úkolů.
4. Thera-link
Thera-link pomáhá malým a středně velkým praxím a nabízí samostatné účty správce psychoterapeutické ordinace pro administrativní použití.
Kromě možnosti videokonferencí má také čekárnu s hudbou, kde mohou klienti čekat.
Pohled na skupinové online poradenství
Pokud vás zajímá, zda je skupinové online poradenství proveditelné, Weinberg (2020) provedl výzkum zabývající se právě tímto tématem a na základě zkoumání online poradenství a skupinového výzkumu dospěl k následujícím zjištěním.
1. Terapeutické spojenectví
Mezi dva klíčové aspekty vytváření aliance mezi terapeutem a klientem patří shoda na cílech a dohoda na úkolech. Těchto cílů lze v online poradenských skupinách dosáhnout, ale kvalita tohoto vztahu stále potřebuje další výzkum a vhled.
2. Technologická omezení
Při osobním zapojení do skupiny je snazší udržovat oční kontakt a pozorovat chování. Při online poradenství však může být překážkou absence pohledu na celé tělo a obtížnost dosažení očního kontaktu může být pro terapeuty i klienty problematická.
3. Školení
Ve srovnání s výcvikem ve skupinové terapii offline mohou skupinová sezení online vyžadovat další výcvik a zkušenosti, které zatím nejsou k dispozici. Navzdory přesunu mnoha skupinových sezení z osobního do online prostředí nebyl aspekt usnadnění tohoto přechodu dosud intenzivně studován.
Závěr
Dnes více než kdy jindy může online poradenství a psychoterapie oslovit i ty, kteří jsou nedosažitelní. Je to nástroj, jak ovlivnit společnost, která zoufale potřebuje intervenci a někoho znalého a vyškoleného, s kým by si mohla promluvit.
Pokud jste se k tomuto kroku ještě neodhodlali, výše uvedené klady a zápory by vás měly ujistit, že online psychoterpie byla prozkoumána a ve většině scénářů se ukázala jako přínosná.
Uvedený software zahrnuje aplikace speciálně vytvořené pro překlenutí geografických rozdílů a k dispozici je mnoho dalších s dalšími funkcemi pro řízení vztahů se zákazníky a dokonce i účetnictví. Jako vždy začněte s průzkumem, abyste se mohli rozhodnout na základě informací.
Nalezení správného softwaru, rozhodnutí o jeho použitelnosti, seznámení se s ním a zaškolení klientů jsou jen drobné překážky, které je třeba překonat. Uvědomte si, jakým způsobem by měly být informace sdíleny, jaké jsou etické důsledky práce online a jak jednat s klienty, kteří se při používání technologií cítí nepříjemně.
Nyní je čas postavit se výzvě a využít technologie k poskytování online poradenství.